Saturday 28 July 2012

Siapa TakNak yang SETIA?

Assalamualaikum w.b.t & bismillahirohmanirohim...



Salahkah andai kita inginkan lelaki yang setia dalam hidup kita? Kenapa menolak sesuatu yang tersedia ada dengan berfikir bahawa ia tak pernah ada? Kenapa kita beranggapan tiada insan setia kepada kita sedangkan kita tahu insan tersebut wujud walaupun bilangan tak banyak?

Tapi jika mahukan yang setia sepatutnya kita belajar untuk setia… belajar untuk setia  kepada pencipta kita keutamaannya. Belajar untuk setia kepadaNYA. Setia dengan cara melakukan segala suruhannya dan meninggalkan segala laranganNYa.

Aku bukanlah seperti Saidatina Aisyah yang tabah menangani rasa cemburu.. aku hanya Insan yang tegar dengan rasa cemburu. Mengharapkan pendamping aku juga insan yang sama. Setia pada yang satu.. usah kau perlekehkan wanita yang mengharapkan wujud lelaki setia untuknya sedang kau juga kaum lelaki mencari sifat setia yang sama dalam diri seorang wanita..

Cuba kamu fikir wahai lelaki andai dibenarkan islam seorang wanita mengahwini lebih dari satu, nescaya kamu kaum lelaki akan mencari alternative terbaik untuk mendapatkan wanita yang setia. Poligami memang tak salah kerana ianya sunnah namun perlu diingat kahwin satu juga tak salah kerana juga sunnah.

Kamu bukan rasulullah yang memang bersifat dengan sifat keadilan. Tilik lah diri kamu sebelum  kamu menduakan. Pantaskah kamu berpoligami padahal  isteri kamu tiada cacat celanya. Isteri kamu dapat memberi kamu zuriat. Elok pekertinya. Namun apa lagi yang kamu cari? Melainkan sesuatu yang tak pernah kamu miliki.



Di sini aku lampirkan sebuah puisi.
Suami Yang Pernah Disanjungi
-suami yang pernah disanjungi.
Kamu bermain cinta dibelakang isteri.
Kamu menduakan insan yang cinta telah terpatri
Melupakan segala janji yang diberi.

-suami yang pernah disanjungi.
Ape pantaskan kamu memaksa isterimu mengerti
Bilamana ada hati yang telah dilukai
Isterimu dengan berat merayu sepi
Mengharap belas juta dimengerti
Akan perasaan cinta yang telah lama terpatri.

-suami yang pernah disanjungi
Kau memilih permata yang tinggi
Padahal nilai seorang isteri tiada ganti
Lalu disuruh tuk mengerti.
Namun biarkanlah aku sang isteri merajuk sendiri.
Lepaskan aku untuk berlalu pergi…
Buat suami yang pernah disanjungi..
By :  Norha Dasuha

Ya. Aku tidak menolak kejernihan  poligami tapi aku menolak lelaki yang tidak mampu namun tetap berpoligami. Moga si dia tidak begitu.. oleh itu aku perlu belajar memahami. Memang betul  hati lelaki memang bercabang tapi tak salah untuk membantu lelaki membenarkan hanya satu cabang yang bakal dihuni.
Fatwa hatiku membisikkan. Cukuplah aku setia kepada tuhanku maka Dia bakal menghadiahkan insan setia juga untukku.. Tak usah mencari yang sempurna kerana aku bukan memilih kesempurnaan-cukup sekadar setia , berakhlak mulia dan cintakan agamanya…. 
Namun aku perlu sedar. Sedar  akan hokum Allah. Sedar akan diri yang serba kekurangan ilmu. Oleh itu aku perlu tegas dengan diri, tegas dengan pendirian.. tiada  hasil yang dapat ,melainkan jalannya dengan berusaha. Aku perlu tegaskan dengan diri yang malas agar aku mendalami ilmu, agar aku perteguhkan iman dan amal aku untuk redhanya. Dan aku mengharapkan perkara yang sama dilakukan oleh si-dia.

Jodohku.aku tak tahu kau dimana,siapa dan bagaimana tapi aku tahu dan yakin bahawa kau ada. Si dia yang baik akan menemui si dia yang baik juga dan sebaliknya.
waAllahuahlam~

No comments:

Post a Comment